Of het nu gaat om reclame, een discussie aan de keukentafel of een ludieke boodschap op een sociaal platform, het maakt allemaal niet zoveel uit. De kunst is altijd om andere mensen mee te krijgen in je verhaal.

Denk maar niet dat je met stevige argumenten en keiharde feiten de consument kunt overtuigen. Enkel zakenlui (B2B) zijn daar iets gevoeliger voor.  Wel wil de modale burger over feiten en argumenten beschikken, als hij bijvoorbeeld zijn keuze of beslissing moet verdedigen.

Mensen overtuigen is een proces. Daar is altijd meer dan één verhaal voor nodig. Nu is het wel zo dat elk verhaal meer dan eens verteld kan worden. Je moet al van goeden huizen zijn om een goed verteld verhaal zomaar naast je neer te leggen. De meeste mensen gaan gewillig mee in een goed verteld verhaal.

Verhalen vertellen is een gave. Niet iedereen is daar goed in. Geoefende vertellers weten de aandacht te winnen en die ook langer vast te houden. Het vertellen van verhalen hebben wij in onze westerse maatschappij wat verleerd. Maar er zijn nog mensen die dat goed kunnen. Al doen die dat zelden nog vocaal, maar onder een andere vorm. Denk maar eens aan schrijvers (fictie) of scenaristen die films maken.

Elk verhaal bezit een bepaalde structuur. Voor film en professionele video is dat een vast gegeven. Schrijvers beschikken over meer vrijheid. Een verhaal zonder spannende momenten is geen verhaal. Spanning is niet zo moeilijk in het leven te roepen. Alles wat een mens als ongewoon ervaart wekt snel irritatie op of een gevoel van onbehagen. Onzekerheid doet dat ook, maar dan moet je zeker zijn dat u aan het eind van het verhaal die onzekerheid nog kunt nivelleren.  Elk verhaal eindigt met een happy gevoel. Dat is de algemene regel waar maar zelden van wordt afgeweken. Normaal gezien wordt er voor elk probleem een oplossing gevonden en komt alles weer goed.

Luisterbereidheid is wel een voorwaarde om een verhaal te kunnen vertellen. Niet iedereen wil zomaar elk verhaal aanhoren. Luisterbereidheid is afhankelijk van tijd, goesting, sentimenten, interesses en heel specifieke behoeften. Daarom is het belangrijk om elk verhaal af te stemmen op de behoeften en de noden van een specifieke doelgroep.

De titel van een boek zal een bepalende rol spelen of er aandacht aan wordt geschonken. Voor film zijn er zelfs meer inspanningen nodig. Zoals trailers, die inzage geven op de inhoud. Aandacht voor iets krijgt u niet zomaar. Voor een vleugje aandacht wordt hard gevochten. Niet alleen door bedrijven die de aandacht van de consument nodig hebben voor hun reclames, maar ook de gewone burger doet alles voor een beetje aandacht. Probeer tussen die grote vraag maar eens een plekje te bemachtigen? Zonder een goede marketingstrategie maakt u geen schijn van kans.