5 redenen waarom steeds minder ondernemingen deelnemen aan beurzen.

Fysieke beurzen zijn passé. Tel de klassieke opendeurdag intussen daar ook maar bij. Het coronatijdperk heeft zelfs de grootste digibeten het online aanbod doen omarmen. Gelukkig is er een zeer goed alternatief voor de fysieke beurstand: online acties. Graag leggen we uit waarom steeds minder bedrijven deelnemen aan beurzen of geen fysieke opendeurdagen meer organiseren, maar liever inzetten op meer efficiëntere verkoopstechnieken.

De zoektocht van je doelgroep begint online

Op de dag van vandaag ziet het aankoopproces van je doelgroep er heel anders uit dan in de jaren voor de coronacrisis. Internet is altijd binnen handbereik via je computer of gsm, en je hebt een wereld aan informatie aan je vingertoppen. Wanneer iemand iets wil kopen begint de zoektocht zo goed als zeker online. Je doelgroep onderzoekt de verschillende mogelijkheden, vergelijkt prijzen en gaat gericht op zoek naar wat hij of zij echt interesseert. En dat allemaal zonder dat hij of zij uit zijn of haar zetel moet komen. Je krijgt dus in feite dezelfde – of zelfs meer – informatie over een mogelijke aankoop, terwijl je veel minder tijd en moeite moet investeren. De typische klant is doorgaans veel beter geïnformeerd dan vroeger en gaat ook gerichter het aanbod in de markt verkennen.

Online bereik je makkelijker de juiste doelgroep

Ondernemingen steken veel tijd en geld in het inrichten van een beursstand of in het organiseren van opendeurdagen, zonder dat het altijd veel oplevert. Waarom? Omdat elke ondernemer de natuurlijke neiging heeft in te zetten op een relatief breed publiek. Terwijl elk individu maar interesse toont voor enkele producten uit het hele aanbod. Meer aanbieden dan waar de potentiële klant naar op zoek is brengt alleen meer verwarring met zich mee. Onzekerheid of twijfel zaaien is toch het laatste wat je op zo een ogenblik wilt.

Het grote voordeel van een online actie is dat je heel gericht de juiste doelgroep kan benaderen. Je informatie komt dus terecht bij mensen die daar écht in geïnteresseerd zijn. Dankzij een differentiatiestrategie is het ook veel eenvoudiger om je te onderscheiden van je naaste concurenten.



Online marketing kost minder

We hoeven niet rond de pot te draaien: meedoen aan beurzen of het organiseren van opendeurdagen kost een hoop geld. Dat is prima, als je er ook voldoende klanten uit haalt, maar dat is zelden de realiteit. Je moet heel veel opbouwen, promotiemateriaal voorzien, je medewerkers extra belonen en een hoop nevenvoorzieningen bekostigen die anders niet nodig zijn. Al bij al: een hoop gedoe en kosten om een gering aantal van je bezoekers te overtuigen.

Investeer je een dergelijk budget in een digitale campagne? Dan zal je dat al snel een veel grotere én relevantere groep aan nieuwe potentiële klanten opleveren.

Expertise aantonen kan evengoed online

Bedrijven die nog op beurzen staan of opendeurdagen organiseren doen dat vaak omdat ze denken dat het dé manier is om hun expertise te tonen. De realiteit is echter anders. Ook online zijn de mogelijkheden talrijk om je vakkennis aan te tonen. Denk maar eens aan informatieve videointerviews, online demo’s, videodemonstraties of met kennis uitgevoerde presentaties. Combineer je een presentatie met livestream dan kunnen kijkes zelfs vragen stellen. Bovendien kan je door middel van online acties een gezicht geven aan je onderneming. Evengoed is het een uitgelezen kans dat nieuwe klanten je medewerkers beter leren kennen. Zo schep je een stevige band tussen je bedrijf en je klanten. Daarvoor moet je niet noodzakelijk fysiek ergens aanwezig zijn.

Online speel je makkelijker in op de customer journey

Vandaag de dag is er online zo veel informatie beschikbaar dat veel mensen eerst rustig hun opties vergelijken alvorens een keuze te maken. De kans dat iemand op een opendeur of beursstand direct klant wordt is anno 2023 een heel stuk kleiner geworden of het is net de laatste stap geworden in het aankoopproces. Online speel je hier perfect op in, door content aan te bieden die relevant is in de verschillende fases van de zoektocht.

Heb je de indruk dat zo een online-activiteit een te grote uitdaging is voor je onderneming? Roep onze hulp in en wij begeleiden je door heel het voorbereidingsproces tot en met de realisering toe.

Favicon

Verantwoordelijk uitgever:

Nassen Clement

CLN Producties

Contact

AVG cookiebeleid