Informatiepagina: licht en geluid bij videoproducties

Deze informatie is van toepassing voor producties die binnen of in een donkere omgeving plaatsvinden.

Middelgrote en grote evenementen zetten veelal externe toeleveranciers in voor licht en geluid. CLN Producties werkt graag samen met deze externe firma’s.  Niet altijd hebben deze toeleveranciers ervaring met videoproducties en staat het scheppen van sfeer voor het aanwezige publiek voorop waardoor de belichting niet op zijn best is voor video-producties.

De kwaliteit van een opname (recording) of live uitzending is erg afhankelijk van de hoeveelheid licht, vooral frontverlichting is heel belangrijk. Hierin verschilt video met fotografie. Een fotograaf is voor 99% zelfvoorzienend. Als organisator moet je met deze persoon weinig rekening houden. Hij of zij moet geen rekening houden met het geluid en de lichtomstandigheden vormen zelden een probleem. Bij video is dat niet zo en de omstandigheden zijn nog precairder bij live uitzendingen (livestream). Doorgaans heeft video veel meer voorbereiding, planning en aandacht van de organisator nodig.

Wij geven graag advies om de kwaliteit van licht en geluid voor videoproducties te verbeteren naar aanvaardbare minimumnormen.

De opstelling van camera's.

CLN Producties werkt met multicam of zeg maar tussen de 5 en 7 camera’s bij een live productie. Dit zijn geen cinema camera’s, maar studio camera’s. Geluid wordt nooit via de camera’s opgenomen, maar met behulp van een afzonderlijk audiosysteem. Audio heeft dus geen invloed op de opstelling van de camera’s.

Twee tot drie camera’s bezitten een primaire functie, de rest heeft een secundaire of een invulfunctie. Het is dus belangrijk dat camera’s met een primaire functie kort bij het podium staan (tussen de 5 tot maximum 10 meter). Niet altijd is dat mogelijk of is daar rekening mee gehouden. Filmen op grote afstanden in minder goede lichtomstandigheden levert zelden mooie beelden op.

 

Tijd voor opbouw en ruimte om te testen.

In tegenstelling met fotografie heeft een videoproductie tijd nodig om de hele infrastructuur op te bouwen. Kleine producties vragen vlug 3 tot 4 uur opbouwtijd. Bij middelgrote producties is het aangewezen dat de opbouw plaatsvindt de dag voor de uitvoering.

Naast de opbouw is er ook tijd of ruimte nodig om de apparatuur af te stellen. Dit is nodig zowel voor de audio, als voor de camera’s. Voor het afstellen van de audio is een korte opvoering nodig en voor het afstellen van de camera’s een opvoering met de belichting in actie.

Enkele technische aspecten over licht of belichting!

Een productie plannen met licht is minder eenvoudig dan je zou vermoeden. TL-licht (en beamers) geeft een flikkerend licht af (elke lichtbron minstens 60Htz). Het menselijk oog is daar niet gevoelig voor, maar studiocamera’s wel. Een groot aantal monturen of lampen zijn ongeschikt voor video-opnamen.

Ook niet alle ledlampen voldoen aan de minimumvoorwaarden (min. 60Hz). Liefst is het podium goed uitgelicht met een uitgebreide (basisbelichting). Dit houdt in: frontlicht, strijklicht, eventueel toplicht, en achtergrondverlichting of tegenlicht. Sprekers en vertellers staan best in een driepuntsverlichting en liefst op een vaste plek op het podium (voldoende in gemeten Lux-waarden op personen en voorwerpen). Wat de kleurtemperatuur betreft werken wij liefst boven de 4800 kelvin wat kleurlicht betreft (hoe hoger hoe beter). De  beste kleurentemperatuur voor film en video is boven de 5600 Kelvin. Het betreft hier front, strijk- en tegenlicht (diepte creëren).  Sfeerverlichting in kleur kan, wanneer de Lux-waarden gelijk zijn aan de witte basisverlichting. Samen met de basisverlichting kan kleurlicht ook dienst doen als invullicht. Voetlicht biedt meestal een meerwaarde om schaduwen (op neus en oogkas)  te voorkomen.

Waarom deze aanbevelingen? 

Onze camera’s worden doorgaans van op afstand bestuurd. Ook het scherpstellen van het beeld gebeurd op afstand. Bij onvoldoende frontlicht of licht dat tijdens een voorstelling of concert afwisselend in sterkte varieert levert nooit de gewenste kwaliteit van beelden op.

Een voorbeeld van de complexiteit van licht vindt u in de video links van deze tekst. Het betreft hier advies voor binnenhuis verlichting, maar deze CRI- of Ra- waarden  gelden ook voor videoproducties.

Goed om weten!

 

CLN Producties wil je graag helpen om te voldoen aan een goede belichting. Wij hebben diverse armaturen (lampen) in voorraad, speciaal voor video.

Verantwoordelijk uitgever:

Nassen Clement

CLN Producties

Contact

AVG cookiebeleid

Scroll naar boven