CLN Producties heeft voor live stream producties haar zinnen gezet op kerkelijke ceremonies. Nochtans mag je wel stellen dat kerkgebouwen ronduit aartsmoeilijke locaties zijn. Er kan van alles mislopen. Zoals de zon die plots hevig binnen schijnt en de beelden overbelicht.

Je kan niet zomaar vragen om de vensters te blinderen en extra licht aan te brengen. Zendgemachtigden doen dat. Televisie kan zich geen uitspattingen veroorloven. Als producent van live stream uitzendingen ben je verplicht dergelijke ingrepen achterwege te laten.

Ik moet je niet vertellen dat kerken holle ruimten zijn. Voor een goede audio is dat een nachtmerrie. Echo hoort bij kerkgebouwen zoals het gejuich en het geroep in een voetbalstadion. Het hoort gewoon bij de sfeer, maar wat tijdens een eredienst verteld wordt moet voor de kijker wel goed verstaanbaar zijn.

Net zo min is het mogelijk om de ruimte rond het altaar mooi in beeld te brengen met bijvoorbeeld maar twee camera’s. Vier camera’s is een strikt minimum. Zonder de nodige beeldwisselingen zou het volgen van een kerkdienst wel heel saai worden. Trouwe kerkbezoekers staren zich ook niet blind op één punt. Dat doet een camera wel. Dus moet er geregeld geschakeld worden tussen diverse camera’s. Vergelijk het met iemand die lijfelijk aanwezig is en vrij kan zien wat er zoal gebeurd.  Het genot van zien en gezien worden ligt bij live stream al aan banden. Je kan dat niet nog meer beperken, door bijvoorbeeld een close-up te lang aan te houden. Anders haken zeer geïnteresseerde kijklustigen zelfs snel af.

Live stream kan enkel op gratie van een aantrekkelijke kostprijs, waar het mag en als iemand dat graag wil hebben. Vaak zijn het kerkbesturen of een familie die live stream willen. Die zien snel van live stream af als het kostenplaatje te hoog oploopt. CLN Producties tracht altijd de balans in het midden te houden en dat lukt ons vrij goed.

Belangrijk om te vermelden, wij tonen ook interesse in kleine projecten.