Vind hier een voorbeeld van een journalistieke videoreportage naar het CLN-concept. In dit voorbeeld vertolkt de bedrijfsreceptioniste de rol van journalist. Van enige onervarenheid is geen spoor te vinden en de boodschap is glashelder.
Technische informatie: HD gecomprimeerd tot slechts 63 MB. Opnametijd 80 minuten.
In dit voorbeeld worden de vragen gesteld door een voice over. De geïnterviewde vertelt vlot haar ervaringen. Deze werkwijze is niet altijd evident, maar kan voor een welgekomen afwisseling zorgen.
Technische informatie: HD gecomprimeerd tot 200 MB (duidelijk scherper beeld). Korte inleiding met bedrijfsmedewerkster met korte voice over. Opnametijd 95 minuten.

Ben jij een durver die het lef bezit nieuwigheden uit te testen?

Een belangrijk kenmerk van het CLN-concept is dat het helemaal mee is met zijn tijd. Het voldoet ruimschoots aan de eisen van de individuele surfer, aan de typische karaktertrekken van het internet en het streeft marketingdoelen na zoals iedere andere reclameboodschap. Alleen zien onze filmpjes er niet uit als reclame.


De ervaring leert dat wij altijd eerst duidelijk moeten maken welke videoreportages wij niet maken.

Buiten het professionele circuit is de huwelijksreportage het enige type filmische reportage die een brede bekendheid geniet. Dit genre is historisch gegroeid vanuit de fotografische sector. Mooie romantische beelden hebben in een huwelijksreportage voorrang op alles. Voor internettoepassingen is deze stijl niet geschikt, veel te saai en te langdradig. Voor de duidelijkheid, wij maken geen videoreportages met een dergelijke structuur!


De vakterm ENG-reportage zegt je waarschijnlijk niets, maar je kent deze vorm wel van de tv.

Clement trekt er graag op uit om reportages te maken. In vakjargon worden dergelijke opdrachten ENG-camerawerk genoemd. ENG staat voor Electronic News Gathering. Dit is een professionele standaardvorm voor het draaien van televisiereportages. Elke nieuwsuitzending gebruikt ze. Ook natuurdocumentaires zijn op hetzelfde principe opgebouwd. CLN Producties werkt volgens deze standaard (format) om effectieve en representatieve video’s voor het internet te produceren. Dit format is goedkoop om het te produceren, aangenaam om naar te kijken en in staat om elke boodschap professioneel over te brengen.


Wil je geloofwaardig overkomen, zorg dan ook dat je geloofwaardig bent.

ENG-videoreportages vertellen een kort verhaal over een onderwerp op basis van zichtbare feiten en waarheden. Daarom wordt er ook altijd op locatie gefilmd. Niets wordt in scène gezet zoals dat met een reclameboodschap wel gebeurd. Zien is geloven en in dat opzicht is een ENG-reportage goud waar. Er zitten ook altijd een of meerdere interviews in. Het delen van persoonlijke ervaringen zit diep in onze cultuur geworteld. Niemand stoort zich daaraan. Op het medium internet mag een boodschap geen irritatie opwekken en daarom doen wij dat ook niet.


De klant van nu wil online infotainment vinden.

Belangstelling voor je zaak kun je niet kopen. Daar is altijd eerst de instemming van de consument voor nodig of de wil om slechts één seconde aandacht te besteden of er interesse is voor het verhaal dat wordt aangeboden. Zonder aandacht is elke toenaderingspoging onmogelijk. Ook een ENG-reportage is aan deze wetmatigheid onderworpen. Om dit proces soepeler te laten verlopen passen wij een beperkte vorm van infotainment toe. Dit is de techniek om twee onmisbare doelstellingen te bundelen in één actie, zoals aandacht winnen voor je verhaal terwijl de waarnemer geniet van beeld en verhaal. Filmische producties zijn in staat om op precies hetzelfde ogenblik meerdere prikkels over te brengen. Daarom behoort infotainment tot de kenmerken van het CLN-concept.


Hoe betrouwbaar wordt jouw onderneming gevonden?

Het wordt nu al voelbaar. Geloofwaardig zijn en blijven wordt in de toekomst een kerntaak voor elke ondernemer. Vooral online, nu het internet geteisterd wordt door diefstal van privégegevens waarmee duchtig gemanipuleerd wordt, nu onbetrouwbare websites hele pagina’s nepnieuws verspreiden en malafide aanbieders op grote schaal digitale diefstal plegen. De aanleiding is de groeiende afstand tussen aanbieder en consument. Geloof maar niet dat de consument de klok nog ooit zal terugdraaien. De gebruiker kiest voor zijn gemak en denkt deze uitdagingen aan te kunnen. Wel wil hij voor deze taak de nodige informatie vinden, eveneens op het internet. Het verstrekken van achtergrondinformatie is de oplossing voor dit probleem. Aandacht besteden aan dit doel is een kerntaak en ook een kenmerk van het CLN-concept.


Wil je adverteren of communiceren op het net?

Online acties worden bij ons opgedeeld in twee subcategorieën. Je kiest voor een reclamecampagne of voor een gesofisticeerde communicatiestrategie. CLN Producties heeft zich toegelegd op audiovisuele communicatiestrategieën. Dit zijn dan technieken die in de praktijk hun doeltreffendheid al bewezen hebben


Videoreportages zijn het meest effectief op de lange termijn.

Efficiëntie houdt niet in dat je een jaar lang elke week een internetfilmpje post op je socialenetwerksite. Vanaf een drietal per jaar boekt je al opmerkbare resultaten. Wat wij bedoelen is dat een internetfilmpje een langere termijn nodig heeft om geheel tot zijn recht te komen. Daarom is het belangrijk dat je een medium kiest dat daar geschikt voor is. Facebook stelt een video langer ter beschikking dan de meeste andere sociale netwerken. Natuurlijk zet je je filmpjes ook altijd nog op sociale videoplatformen zoals Vimeo en YouTube. Helemaal top zijn natuurlijk de zogenaamde cluster video websites die je vindbaarheid sterk verhogen. Dergelijke websites behandelen een bepaalde fase in het verkoopproces. Zie meer informatie bij ons productaanbod (shop).


Het CLN-concept is echt iets voor doe-het-zelvers.

Veel kleine en middelgrote ondernemingen plannen en organiseren hun promotionele campagnes liever zelf. Meestal met als doel om een zware kostenpost onder controle te houden. Net voor deze doelgroep is het CLN-concept ontwikkeld. CLN producties is uitgegaan van het idee om enkel als toeleverancier te fungeren. Het concept voorziet trouwens een dubbel engagement om samen elke productie tot een goed einde te brengen. Ook hier met als doel om de kostprijs te drukken.


Overtuigen met persuasieve videocommunicatie levert veel meer respons op.

Er zijn wel honderden, mogelijk zelfs duizenden technieken bedacht om een reclameboodschap krachtdadiger te maken. Een minpunt is dat de meeste technieken niet weg te moffelen zijn. Ze komen zo onnatuurlijk over dat de consument ze gemakkelijk kan doorgronden. De manipulatieve opzet van de reclamemaker blijft dan een illusie die als een ballonnetje wordt doorprikt. Het is lang niet voldoende om de beste middelen aan te wenden om je zaak te promoten, ook de boodschap zelf moet echt en gemeend overkomen. Daarom is het niet alleen belangrijk wat er in een video wordt gezegd (of getoond), maar hoe het wordt gezegd (en getoond) en wie dat doet en in welke context. Dit is zo ongeveer wat er met persuasieve videocommunicatie wordt bedoeld.


Professionals kiezen voor journalistieke reportages.

Wil je aan geloofwaardigheid winnen, dan maak je voortaan enkel en alleen nog gebruik van journalistieke reportages. Het zal je verbazen, maar ENG-reportages zijn bijna altijd journalistiek. Het is niet eens nodig om daarvoor een goedgebekte of ervaren journalist in te huren. Ieder bedrijf herbergt wel een verborgen talent die deze taak met gemak aankan. Het volstaat om de aanwijzingen van de cameraman op te volgen. Mocht dat niet baten, er bestaan ook nog cameratrucjes om een interview in een perfect shot vast te leggen.


De techniek van digitale mond-tot-mondreclame.

Een sterke aanrader is de vernieuwde vorm van digitale mond-tot-mondreclame. Deze vorm blijft onbetwistbaar het beste middel om je zaak te promoten. In tegenstelling tot vroeger heeft een bedrijf nu wel controle over de inhoud. Digitale mond-tot-mondreclame is een standaard in ons CLN-concept.


Inclusief videomarketing

Ondernemers zijn zo gefocust op hun directe verkoop dat ze de behoeften van de consument gewoon over het hoofd zien. Hier is een marketeer aan het woord en met reden. Op sociale bedrijfspagina’s als Facebook wordt tegen deze marketingregel op grote schaal gezondigd. Je kunt beter zaken doen door in te spelen op de noden van de consument dan jaar en dag te proberen jouw doelgroep voor jouw zaak te interesseren. Een belangrijk kenmerk van het CLN-concept is dat CLN-Producties videomarketing mee verwerkt in het scenario van de film. Wij stellen geen marketingplannen voor bedrijven op, maar steken wel een handje toe om het maximale uit je investering te halen.


Wij werken op alle vlakken volgens het kiss-principe!

Engelse termen zijn heel gebruikelijk in de marketing- en reclamesector. Ook al ben je de Engelse taal machtig, dan nog loop je vast in het vakjargon. Niet erg, de informatie die wij verstrekken is grotendeels ontdaan van vakjargon of wij maken met simpele woorden duidelijk waar de term voor staat. Waarom, omdat wij het op alle vlakken simpel willen houden. Daarom werken wij volgens het Kiss-principe? Keep it short & simple. Hou het kort en simpel. Dat geldt voor alle content die wij maken en dat geldt evengoed voor de wijze hoe onze content tot stand komt. De kijker zal de boodschap anders nooit begrijpen en er niets van onthouden.


Geen enkele productie gaat bij ons onafgewerkt de deur uit.

Elke productie wordt voorzien van een intro (korte inleiding) en eindgeneriek (slot). Ook wordt zorggedragen voor svo’s (de namen van de geïnterviewde personen), titels, spraak, achtergrondgeluiden en muziek. Het zal je verbazen dat CLN Producties dat allemaal doet voor zo een aantrekkelijke prijs.